תוכנית "חוסן"

חינוך ליצירת איזון פנימי להתמודדות במצבי חירום ושיגרה/ ערכה: אורלי חזן-לוי

(פרופ' נתנאל לאור, ד'ר דני חמיאל, לאו וולמר סיגל פתאל, עינב ועקנין תומר, עליזה מילשטיין, יהודית שפי, שרה וולפינג, ריקי דעואל,
משרד החינוך אגף שפי, גף ייעוץ מחוז ת'א, מרכז חוסן להתערבות בטראומה ואסון המוני, ע"ש כהן-הריס, העמותה לילדים בסיכון).

על תוכנית חוסן חינוך

• מטרת התוכנית להציע לתלמידים תוכנית לניהול מתחים ושיפור התמודדות עם מצבי מתח קשים או יום יומיים באופן אטרקטיבי בעזרת
כלים חשיבתיים, רגשיים, גופניים וכאלה הקשורים בשליטה על מיקוד הקשב.

• התוכנית מועברת על ידי מחנכות הכתות לתלמידים.

• בתוכנית 14 מפגשים שבועיים ובהמשך תוכנית הפנמה בכתה.

תכנית ההתערבות בכתה

• זיהוי רגשות וכשלים בחשיבה;

• זיהוי ילדים בסיכון גבוה;

• שיפור יכולת התקשורת הרגשית בין פרט לפרט ובין הפרט לקבוצה;

• התמודדות עם אלימות;

• שיפור יכולת מיקוד הקשב והרוגע; יצירת איזון נפשי-גופני;

• הקניית כישורי חיים בסיסים הקשורים בהתמודדות עם משבר וטראומה ושיפור ההתמודדות היום יומית עם מטלות יום יומיות הקשורות ב: תחרותיות והישגיות, חרדת בחינות, מתחים בין אישיים ותקשורת לא תקינה – כולל התייחסות לאלימות.

ניהול מתחים בשיגרה ובחירום

• כלי התמודדות בסיסיים להתמודדות עם מצבי מתח יום יומיים – התמודדות עם הרצון בסיפוק מידי, משברים נקודתיים כמו פרידה, כשלון בתחומים שונים, קונפליקט שעלול להביא לאלימות, חרדת בחינות, היפראקטיביות על רקע רגשי, דאגנות וכו'.

• כלי התמודדות עם אירוע טראומטי לאדם עצמו או לסביבתו הקרובה.

התלמידים לומדים לשפר את התמודדותם מכיוונים שונים:

• מהזוית המחשבתית – זיהוי של מחשבות מכשילות, ניסוחן מחדש בדרך מאוזנת שמובילה לפעולה

• מהזוית הגופנית – תרגילי איזון הקשורים במערכת הנשימה והרפיית שרירים

• מהזוית של העיבוד הרגשי – עיבוד חוויה רגשית, שחרור מחוויה רגשית, יצירת מקום בטוח ואיסוף של דימויים חיוביים

• מהזוית של הקשב – שליטה על דימויים, שליטה במיקוד של הקשב, פיתוח יכולת הקשבה

 

הגדרות כלליות כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים
ניגודיות